ماس اون لاين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ماس اون لاين

منورين يا معلميين ... زمن الل والل راح خلاص دلوقتي بقي فيه منتدي ماس خلاص

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

كلام الناس

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ملك

ملك

انثى

كلام الناس Empty
مُساهمةموضوع: كلام الناس   كلام الناس Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 30, 2007 11:04 pm

(السلام عليكم ورحمه الله وبركاته )النهارده بقى موضوعى مهم جدا ولازم بقى نشفله حل عشان كده مش هاينفع ( تخيلوا كلمه تسبب مشاكل كتير اسمها (كــــــــــــــــلام النــــــــــــــاس) فعلا مشكله وكلامهم عقده وتلاقى فى اغلب المجالس والاجتمعات الكلا م شغال ميه ميه .. مين الناس دى اللى احنا بنخاف منهم ومن كلامهم؟؟؟ولماذا وصل بنا الحال الى الخوف منهم الى هذه الدرجه؟؟! هل من المعقول ان نضطر لفعل اشياء لا نرغب من فعلها بل من اجل ارضاء الناس؟؟يعنى مثلا لواحد عاطل عن العمل يخشى من كلام الناس والسيده المطلقه برضه تخشى كلام الناس ولو واحده ارتبطت بشخص وسبته برضه تخشى كلام الناس وتبقى فى نظرهم انها عملت جريمه وكذالك لواحده عانس ما حالفهاش الحظ تبقى برضه فى موضع محرج وتتعدد الاسباب التى من اجلها نخشى من كلام الناس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب ليه ما نسألش انفسنا ليه هذا الخوف؟؟؟هل هو فعلا خوف من كلام الناس او انه خوف من المظهراللى هانظهر بيه امام هؤلاء الناس ؟!بعض مننا يود ان يظهر بالشكل الذى يحبه ويرغبه لكن يخشى من رد فعل الناس ومن كلامهم مثلا يعنى هايقولوا ايه الناس عنى وانا كده ؟؟وبهذا الشكل وكلام الناس يعمله احباط من الدرجه الاولى ويبقى عنده طموح كبير فى انه يعمل حاجه بس للاسف من كلمه لو سمعها من الناس يخسر كل شئ وكل ده بسبب خوفه من نظره الناس وكلامهم !!! انا بجد الموضوع ده مأثر فيا جدا لانه بقى بجد بيزيد انا طولت عليكم فى الحديث انا هاسبكم انتوا بقى تكملوا كلامى وترده ولازم تكون ارائنا قريبه من الحقيقه ونحاول نمحى الخوف ده من جوانا عشان احنا بشر ومافيش بشر يخاف من بشر احنا نخاف من ربنا اللى خالق كل البشر لانه هو اللى هايحسبنا على افعالنا مش البشر ؟؟؟؟؟؟؟؟ ) تحياتى (مـــــــــــــــــلك)
hamadaso

hamadaso

ذكر

كلام الناس Empty
مُساهمةموضوع: رد: كلام الناس   كلام الناس Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 31, 2007 11:13 am

اقول ايه بس
كلام الناس لابيقدم ولا يأخر
خشيه الناس شىء وحش جدا فى الزمن دا
اهم حاجه خشيه ربنا
والناس عمرها ماهتسيب غيرهم فى حالهم عشان مشعارفين يعملوا زيهم
موضوع جميل يا ملك الف شكرااااااااااااا
sahar

sahar

انثى

كلام الناس Empty
مُساهمةموضوع: رد: كلام الناس   كلام الناس Icon_minitimeالأحد فبراير 10, 2008 9:12 pm

انا موافقه جزئيا على الرأى اللى بيقول كلام الناس لا بيقدم ولا يأخر بس مش فى كل حاجه احنا مش عايشين فى المجتمع لوحدنا الناس اللى بتقولى عليهم دول يا ملك اللى احنا عايشين وسطهم فى حاجات احنا بنعملها بمزاجنا لازم نسأل نفسنا الاول هل ده هيتفق مع مجتمعى ولا لا؟ انما فى حاجات خارجه عن ارادتنا زى الطلاق او فسخ الخطوبه زى ما قولتى. الناس فعلا بتنظر لهم نظره وحشه وفى الحاله دى لازم اقنع نفسى ان كلامهم لا هيقدم ولا هيأخر عشان كدة انا قولت انى موافقه جزئيا بس على الرأى ده.

كلام الناس
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» كلام فى الحب